pneumatiky
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Vďaka novým pravidlám EÚ budú štítky pneumatík viditeľnejšie a presnejšie

Spotrebitelia budú pri výbere nových pneumatík pre svoje autá čoskoro lepšie informovaní. Rada prijala nariadenie o nových pravidlách označovania pneumatík týkajúcich sa parametrov ako palivová úspornosť, priľnavosť za mokra a hluk. Cieľom tohto nariadenia je zvýšiť viditeľnosť štítkov a poskytnúť spotrebiteľom viac informácií, ktoré im umožnia zvoliť si bezpečnejšie, palivovo úspornejšie a tichšie pneumatiky. Nariadenie musí ešte formálne prijať Európsky parlament.

“Nové štítky sú konkrétnym prínosom pre spotrebiteľov v celej Európe a poskytnú viac informácií o palivovej úspornosti, bezpečnosti a vonkajšom hluku. Tieto pravidlá budú mať vplyv aj na znižovanie emisií skleníkových plynov,” uviedol Tomislav Ćorić, chorvátsky minister životného prostredia a energetiky a predseda Rady.

Nariadením sa zavádza niekoľko dôležitých zmien predchádzajúcich pravidiel. Štítky budú pre spotrebiteľov viditeľnejšie a zrozumiteľnejšie, a to vďaka novým povinnostiam týkajúcim sa ich zobrazovania a vďaka vypusteniu nevyužitých tried vlastností zo stupnice. Pridajú sa symboly pre priľnavosť na snehu a ľade a zaktualizuje sa vzhľad štítku. Nariadenie sa vzťahuje aj na protektorované pneumatiky rovnako ako na všetky ostatné triedy pneumatík. Požiadavky na protektorované pneumatiky sa začnú uplatňovať, keď bude k dispozícii vhodná skúšobná metóda na meranie vlastností takýchto pneumatík. Nariadenie tiež obsahuje ustanovenia, vďaka ktorým bude hneď, ako budú k dispozícii vhodné skúšobné metódy, možné zaviesť parametre týkajúce sa dojazdu a oderu. Očakáva sa, že to pomôže znížiť množstvo mikroplastov, ktoré sa dostávajú do životného prostredia v dôsledku oderu pneumatíkV budúcnosti budú musieť byť označené aj pneumatiky pre nákladné vozidlá a autobusy.

Viac..  Dlhodobý rozpočet a hospodárska obnova po koronakríze. Čo ďalšie čaká europoslancov v druhej polovici roka 2020?

Kontext

Systém označovania pneumatík je zameraný na zníženie emisií skleníkových plynov a hluku v odvetví dopravy a zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Umožní spotrebiteľom získať relevantnejšie a porovnateľnejšie informácie o palivovej úspornosti, bezpečnosti a hluku a pri kúpe nových pneumatík robiť nákladovo efektívne a ekologické rozhodnutia. Pneumatiky, hlavne z dôvodu ich valivého odporu, predstavujú 20 až 30 % spotreby paliva vozidiel. Zníženie ich valivého odporu preto prispieva k zníženiu emisií a zároveň vedie k zníženiu nákladov spotrebiteľov vďaka nižšej spotrebe paliva.

Revidované nariadenie predložila Komisia v máji 2018. Predbežná dohoda medzi Európskym parlamentom a Radou sa dosiahla 13. novembra 2019.

Ďalšie kroky

Rozhodnutie znamená, že Rada prijala svoju pozíciu v prvom čítaní. Pred uverejnením nariadenia v úradnom vestníku ho musí ešte prijať Európsky parlament v druhom čítaní.

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

Wiezik

Vyjadrenie M. Wiezika (EĽS, Spolu-OD) k vystúpeniu ministra pôdohospodárstva Jána Mičovského na zasadnutí Rady EU

Vystúpenie ministra pôdohospodárstva Jána Mičovského na zasadnutí Rady EU pre poľnohospodárstvo a rybárstvo vníma europoslanec …