Photo: netcarshow.com

Auto roka 2020 na Slovensku: tri víťazné trofeje získali Japonci!

Hlasovanie renomovaných motoristických novinárov v ankete s viac ako dvadsaťročnou tradíciou bolo do poslednej chvíle napínavé. Výsledky sú konečne známe: titul Auto roka 2020 na Slovensku bude patriť až dvom automobilovým značkám. Kvôli rovnosti bodov (čo sa v histórii súťaže ešte nestalo), vznikla kuriózna situácia. Bolo treba dať vyrobiť ďalší krištáľový pohár v Lednických Rovniach, aby sa trofej ušla všetkým laureátom. Jednoznačne bodovali Japonci: na prvých troch miestach  sa umiestnili všetky tri japonské značky vo finále.

Prvenstvo patrí Toyote Corolla a Suzuki Jimny. Druhý je „slovenský“ Peugeot 208, ktorý je aj Autom roka 2020 v Európe. Tretie skončilo Subaru Forester. Po nich nasledujú Renault Clio, Škoda Scala a KIA XCeed.

Všetky novinky z prvých dvoch miest sme vám po testovacích jazdách v našej rubrike už predstavili, dnes sa pozrieme na bronzového laureáta z dielne Subaru.

 

 

Subaru Forester 2.0 eBoxer: charizmatické a spoľahlivé SUV

Forester japonskej automobilky Subaru je na trhu už 23 rokov a od začiatku má povesť spoľahlivého a málo poruchového auta. Najnovšia generácia Forestra iba potvrdzuje tieto hodnotenia. Stal sa z neho solitér začínajúci ako trochu nemotorný kombík na vysokom podvozku, ktorý sa postupne zmenil na dizajnovo vydarené klasické SUV. Za roky existencie sa model prezentoval viacerými technologickými prvenstvami, napríklad zavedením pokrokového stabilizačného systému VDC. Čo nové však prináša najnovšia generácia Subaru Forester?

Od zvýšeného kombi k plnohodnotnému SUV

Áno, je to jasné na prvý pohľad: najvýraznejšou zmenou je prechod na plnohodnotné SUV. Pôsobí harmonicky, vyvážene a veľkosťou patrí k priemeru triedy. Maska chladiča s výrazným chrómovým lemom na spodnej časti nárazníka i rozmerné predné svetlomety dominujú pri pohľade spredu. Bočná časť sa vyznačuje bohatým presklením a plastové ochranné prvky sú iba na prahoch. Rozmerné okno v zadnej časti je charakteristickou súčasťou tohto modelu.

Photo: netcarshow.com

Komfortný interiér plný výhod

Prehľadná a kvalitne spracovaná prístrojová doska má zabudované až štyri displeje s množstvom informácií. Oceňujeme výborne tvarovaný volant s rozsiahlym nastavením. Prekvapením je manuálna ručná brzda, ktorú už viacerí výrobcovia nahradili elektronikou. Pozitívne hodnotíme výborné sedenie na dobre tvarovaných sedadlách, ktorým však chýba bedrová opierka. V interiéri sa pohodlne usadia aj vyšší pasažieri, a to na všetkých sedadlách, vynikajúce je aj odhlučnenie kabíny. Výhodou je praktické umiestnenie plnohodnotnej rezervy v objemnom batožinovom priestore.

Piata generácia s hybridným pohonom

Japonci uviedli na trh vozidlo produkujúce znížené emisie vďaka hybridnému pohonu. Stopäťdesiat koní benzínového štvorvalca je podporovaných 16 koňmi synchrónneho elektromotora pracujúceho netypicky s napätím 118 V. Elektromotor je integrovaný do variátorovej prevodovky CVT. Tretí, veľký trakčný akumulátor pod podlahou kufra sa nabíja rekuperatívne brzdením a spaľovacím motorom. Elektromotor sa dá ovládať len manipuláciou s plynovým pedálom a systém pracuje úplne samostatne.

Viac..  Miriam Lexmann: Dodnes nevieme aký vplyv na človeka majú GMO rastliny
Photo: netcarshow.com

Dokonalá elektronika ako strážny anjel 

Kamery so systémom EyaSight vnútorného spätného zrkadla sledujú cestu a informujú množstvo asistentov. Horúcou novinkou je infračervená kamera v kabíne identifikujúca tváre. Keď zaregistruje niektorého z piatich možných vodičov uložených v pamäti, nastaví mu automaticky sedačku, zrkadlá a klimatizáciu. Systém dokáže vyhodnotiť situáciu, keď vodiča prepadne mikrospánok, alebo na dlhší čas odvráti pohľad od diania na ceste. Okamžite sa ozve výrazné zvukové varovanie.

Dokonalý a mimoriadne bezpečný tereniak

Pri jazde v teréne okrem 22 centimetrovej svetlej výšky výrazne pomáha elektronika systému X-mode. Pri klesaní upravuje automaticky brzdnú silu a rýchlosť tak, aby bolo auto ovládateľné a zjazd čo najbezpečnejší. A keď jedno koleso stratí trakciu alebo pôdu pod vzorkou pneumatiky, ostatné zaberú o to viac. Vďaka dokonale tuhej karosérii nie je problém ani to, keď sa na nerovnostiach jedno koleso nedotýka zeme. Konštruktéri Subaru tvrdia, že sa im podarilo zvýšiť tuhosť karosérie oproti predchádzajúcej generácii o 100 percent! Na každej strane podlahy sú zabudované pozdĺžne výstuže, ktoré pomáhajú lepšie absorbovať energiu nárazu.

Menej emisií a nižšia spotreba

Jazdiť s Forestrom je radosť na cestách i v teréne. Výrobca garantuje, že vďaka ojedinelému hybridnému ústrojenstvu auto spotrebuje o 10 percent menej benzínu a produkuje výrazne menej splodín. V Európe platia nové emisné normy, s ktorými mal Subaru v minulosti problémy. Dnes vyhovuje všetkým náročným ekologickým a technologickým kritériám.

Počas nášho testu sme auto nešetrili. Na bežných cestách sme jazdili s priemerom 7 litrov benzínu, na diaľnici o liter a pol viac. Hodnotíme to ako výborný výsledok, lebo poldruhatonové vozidlo je pomerne ťažké, no prevádzka a jazda zostávajú veľmi príjemné.

O Juraj Turis

Odporúčame pozrieť

E. Brogiová: Zákon o slobode médií je súčasťou úsilia EÚ o posilnenie demokracie

Žurnalistiku a slobodné médiá budeme po súčasnom „informačnom zmätku“ opäť vnímať ako kľúčový prvok verejnej …

Consent choices