online nakupovanie
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Podvodných e-shopov na internete pribúda. Ako sa nenechať oklamať?

BRATISLAVA / Podvodov na internete stále pribúda. Na vlastnej koži to pocítili desiatky ľudí, ktorí nakupovali na jednom z internetových obchodov. Väčšina z nakupujúcich sa tovaru nedočkala, prípadne dostali tovar zlej kvality. Poškodení si však nevedia rady a domáhajú sa svojich peňazí.

Stránka vyzerá na prvý pohľad seriózne a sprevádzajú ju heslá ako garancia spokojnosti a overené zákazníkmi. O tom svedčia pravdepodobne aj pozitívne recenzie zrejme reálne neexistujúcich ľudí. Skutočnosť, je ale iná.  Nakupujúci si teda tovar objednajú, zaplatia, ale zásielky sa už nedočkajú, rovnako ako sa vo väčšine prípadov nedočkajú ani vrátenia peňazí.

V inom prípade tovar príde, avšak nadšenie po prevzatí pomaly vyprchá. Svoje vie o tom aj Adriana, ktorá si ešte začiatkom decembra objednala mikinu a teplákovú súpravu v hodnote približne 75 eur. “Prvý kus táto kvalitná bavlnená mikina mi prišla až 15. januára. Čo som zistila po objednaní, že to nie je bavlna ale čistý silón. Nie je tam žiadna etiketa, ktorá mi svedčila o kvalite produktu,” porozprávala Adriana.

Potom jej bola doručená tepláková súprava, avšak v zlom čísle. Pochopiteľne chcela tento tovar reklamovať, pričom postupovala podľa reklamačného poriadku. Po dvoch týždňoch ju ale čakalo prekvapenie. “Neviem z akého dôvodu mi neuznávajú celú sumu, ale že posielajú mi len 15,85 eur, a že tovar si mám nechať, že ho nemám posielať nazad,” porozprávala ďalej Andrea.  Ľudia, ktorí majú stránku spravovať, väčšinou na e-maily neodpovedajú. Prípadne sa odvolávajú na to, že sú iba nákupnou galériou, a že za tieto problémy sú zodpovední predávajúci. Podľa ich slov by mali byť zverejnení v obchodných podmienkach. My sme ich tam, ale nenašli.

Čo robiť, ak sa stanem obeťou podvodu?

So žiadosťou o pomoc sa už desiatky ľudí obrátilo na Slovenskú obchodnú inšpekciu.  

Viac..  Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov

“Slovenská obchodná inšpekcia, keďže je orgán dozoru na vnútornom trhu SR nemá zákonné kompetencie vykonávať dozor v zahraničí, teda v členských štátoch EÚ,” vyjadrila sa Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie. Prevádzkovateľom internetového obchodu je totižto spoločnosť sídliaca vo Veľkej Británií. Obchodná inšpekcia preto radí obrátiť sa na Európske spotrebiteľské centrum, ktoré sa týmito problémami zaoberá.

“Nakupujúci, ktorí zaplatili za tovar platobnou kartou tak tým by som odporučil, aby sa v prípade, že odstúpili od zmluvy a neboli im vrátené peniaze, aby sa obrátili na svoju banku a požiadali o spätné zaúčtovanie alebo takzvaný chargeback,” vyjadril sa právnik Pavel Pavlovkin. Ak ste platili prevodom na účet  a po odstúpení od zmluvy vám do dvoch týždňov peniaze nevrátili, je tu možnosť domáhať sa ich súdnou cestou, napríklad cez tzv. európske konanie s nízkou hodnotou sporu. Okrem iného radia na neoverených stránkach platiť výhradne kartou, prípadne cez paypal. “Zbierame podnety takýchto spotrebiteľov, ktorí sú poškodení a v prípade, že budeme mať dostatok takýchto podnetov tak sa pokúsime cez našich partnerov podať podnet na túto spoločnosť v rámci Veľkej Británie,” pokračoval právnik Pavel Pavlovkin.

Táto stránka však nie je problémom len na Slovensku, ale aj v Čechách. Dokonca vznikla na známej sociálnej sieti skupina s ľuďmi, ktorí boli takýmto spôsobom podvedení. Má vyše 600-členov a väčšina z nich má rovnaký problém.

Pre tých, ktorí podvodníkom ešte nenaleteli, je najlepšie sa takýmto stránkam vyhnúť. Pokiaľ sa tak stalo je dôležitá trpezlivosť a postupovať podľa odporúčaných krokov.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

supermarket

Koronavírus: Obchody zostali v nedeľu zatvorené. Ako dodržali jednotlivé predajne sanitárny deň?

BRATISLAVA / V nedeľu zostali všetky obchody zatvorené. Výnimku tvorili len pohotovostné lekárne a veterinárne ambulancie. …