Malé auto s veľkou históriou sa stalo symbolom Veľkej Británie

Pri uvedení na trh v roku 1959 vyvolalo rozpaky, no jeho čaru napokon podľahli milióny. Zamilovali si ho celebrity i hippies, mladí i starší, muži i ženy. Nie každý vie, že za svoj vznik vďačí ropnej kríze v polovici päťdesiatych rokov. Jeho autorom sa stal konštruktér gréckeho pôvodu Alexander Constantin Issigonis.

Talentovaný inžinier sa odhodlal splniť takmer nesplniteľné podmienky, ktoré požadovala firma BMC. Auto sa malo zmestiť do kontajnera s rozmermi 3 x 1,2 x 1,2 metra a pritom odviezť štyri dospelé osoby. Bolo viac ako jasné, že si to vyžiada viaceré revolučné riešenia. Najdôležitejším bolo priečne umiestnenie motora s prevodovkou pod ním. K tomu pribudol náhon na prednú nápravu s neobvykle malými desaťpalcovými kolesami. To rozhodlo a Mini sa stalo realitou.

Zvonka menšie než zvnútra

Na cestu do sveta nové vozidlo sprevádzala sugestívna charakteristika „Zvonka menšie než zvnútra“. Značka si ju zachovala dodnes, aj keď auto za 62 rokov viditeľne narástlo, ale na imidži sa nič nezmenilo. Reakcie verejnosti boli spočiatku rôzne, malé kolesá na nekvalitných cestách nesľubovali veľké pohodlie, poloha volantu sa podobala skôr tomu na ovládanie traktora a viditeľné zvary karosérie pripomínali nosenie saka naruby. Ale… Aj kritici museli uznať, že vo vnútri bolo dosť pohodlia pre štyri dospelé osoby. Základné zadanie firmy bolo teda do bodky splnené.

Phot: Mini

Nové cesty brázdi v stajni BMW

Od roku 1959 Mini prešlo viacerými fázami modernizácie a získalo niekoľko víťazstiev na automobilových pretekoch. Bolo cenovo dostupné i rýchle a stále si zachovávalo neopakovateľnú charizmu. Vzniklo mnoho verzií, no ako postupne stúpala obľuba veľkých a pohodlných áut, začalo sa nad Mini zmrákať… Nestačilo ani to, že sa zbavilo všetkých kritizovaných vzhľadových prehreškov. V roku 1994 firmu, ktorá auto produkovala, kúpila nemecká automobilka BMW. Začala sa písať nová a ešte úspešnejšia história kultového autíčka.

Malý silák s viac ako 300 koňmi pod kapotou

Testovali sme najnovšiu generáciu modelu s označením Mini JCW Countryman. Jednoznačne ide o siláka, ktorý sa radí k päťdverovým crossoverom s náhonom na všetky kolesá. Lepšie sa však cíti na cestách s pevným povrchom. Na prvý pohľad neprezradí, že pod kapotou je pripravených 306 koní. Ide o najvýkonnejšiu a aj najrýchlejšiu verziu. Pod skratkou JCW sa skrývajú iniciálky syna vynikajúceho britského automobilového nadšenca Johna Coopera. Oblé tvary karosérie, plastové lemy blatníkov a dvojica výfukov výrazne pripomína tradičný štýl Mini.

Viac..  Predbežná dohoda o lepšom cezhraničnom presadzovaní pravidiel bezpečnosti cestnej premávky
Photo: netcarshow.com

Countryman ako najrýchlejšie Mini

Pod kapotou pracuje výkonný dvojlitrový benzínový preplňovaný štvorvalec. Countryman sa stal najrýchlejším Mini všetkých čias. Zrýchlenie na 100 km/h dosiahne za 5,1 sekundy. Maximálna rýchlosť musela byť elektronicky limitovaná na 250 km/h. Dramatický výkon nevznikol len zmenou softvéru, ale auto dostalo silnejšie turbo. Pohonné ústrojenstvo zasa získalo dvojicu chladičov a výkonnejší elektrický ventilátor. Výkon prechádza na obe nápravy pomocou vynikajúceho osemstupňového automatu.

Pohodlie a komfort v tradičnom interiéri

Do auta sa vďaka zväčšeniu rozmerov zmestí päť dospelých. K dispozícii majú športové sedadlá poskytujúce pohodlie aj rozmernejším pasažierom. Centrom interiéru je klasický takmer deväťpalcový displej umiestnený v typickom okrúhlom tvare. Do batožinového priestoru vojde 450 litrov batožiny. Po sklopení zadných sedadiel naložíte až 1 390 litrov. A pokojne doň zmestíte napríklad bicykel. Auto má tri režimy a v tom športovom doslova sedí na ceste. Reakcie na plynový pedál sú okamžité a náklony v zákrutách minimálne.

Photo: netcarshow.com

Pekná hračka je poriadna šelma

Vynikajúci tvrdý podvozok z dielne BMW si pri športovej jazde vodič užije. Kto si trúfa a nebojí sa rýchlej a razantnej jazdy, nech si ide urobiť radosť na nejakom uzavretom okruhu. V bežnej premávke je to šelma, ktorú treba ovládať. Málokto však odolá sile a razantnosti. Pôsobí ako pekná hračka s červenými pásmi na karosérii. Spotreba nie je pri bežnej jazde nadpriemerná. My sme jazdili mimo mesta za 7,6 litra na sto kilometrov. Treba však udržať nohu na plyne. Ak nie, spotreba sa viac ako zdvojnásobí. No ak si ho budete chcieť vychutnať – je to zážitok, ktorý stojí zato.

O Juraj Turis

Consent choices