Bilcik
Europoslanec Vladimír Bilčík. PHOTO: © European Union-EP.

Vladimír Bilčík: Dezinformácie majú v koronakríze poriadny náskok

DEZINFORMÁCIE MAJÚ V KORONAKRÍZE PORIADNY NÁSKOK, KTORÝ MÔŽE ZNAMENAŤ STRATY ŽIVOTOV 💉🦠🔬

Najčastejšia sťažnosť, ktorú od vás počúvam? “Robte niečo s tými klamstvami, ktoré sa šíria na internete.” Nečudujem sa vám. Podľa prieskumu z konca apríla by sa u nás po vynájdení vakcíny na COVID-19 dalo očkovať len 40 % ľudí. Dezinformácie o očkovaní teda nahlodali dôveru v zdravotníctvo tak, že priamo ohrozujú naše životy.

Téme dezinformácií sa preto poctivo venujem. Nevynechávam žiadnu príležitosť hovoriť o tejto téme s ľuďmi – mimoriadne dôležité je robiť téme osvetu a trpezlivo vysvetľovať, čo sa deje. Minulý týždeň som v europarlamente navrhol stretnutie europoslancov s odborníkmi o šírení dezinformácií počas pandémie korony – som rád, že viacerí kolegovia z EPP Group in the European Parliament aj mimo nej po tomto stretnutí lepšie rozumejú, aké veľké nebezpečenstvo voľne šírené klamstvá predstavujú. Pravda však dnes ťahá za kratší koniec.

Hneď druhá najčastejšia sťažnosť je, že dezinformácie sú všade a pravdu nie je počuť. Dezinformácie sú populárne, pretože sa vyrábajú oveľa ľahšie ako overené správy. Mnohí majú radi emóciami nabité správy, ktoré potvrdzujú naše pocity a myšlienky – šíria sa preto násobne rýchlejšie ako pravda a sociálne média sú ich veľkým katalyzátorom. Pravdivosť býva vedľajšia.

Viac..  Monika Smolková: Kedy sa zbavíme strachu a čo všetko v rámci neho tolerujeme?

Rozšíriť lož je najjednoduchšia vec na svete, no vysvetľovať fakty je niekedy nudné a zdĺhavé. Chcem sa preto poďakovať médiám, že túto tému poctivo spracúvajú, potrebujú v tom našu podporu. Dezinformácie sú poriadne ťažkým súperom, ale dá sa nad nimi vyhrať.

Čo s tým robí 🇪🇺?
Európska komisia v spolupráci s internetovými platformami ako FB a Google pripravila v roku 2018 dobrovoľný samoregulačný kódex. Cieľom kódexu je obmedzovať príjmy z reklám pre účty a webové stránky, ktoré skresľujú informácie, a poskytnúť zadávateľom reklamy bezpečnostné nástroje a informácie o webových stránkach, ktoré šíria dezinformácie. Obsahuje množstvo drobných krokov, ktoré vedú k podpore zdrojov kvalitných informácií a potláča tie nekvalitné. Komisia monitoruje, aký pokrok platformy dosiahli pri plnení záväzkov a dnes už vieme, že tento dobrovoľný kódex aj skutočne začína fungovať.

Našou úlohou v europarlamente je jeho rozšírenie na viaceré internetové platformy a do všetkých členských krajín. Sám zvažujem, že by sme mali vyžadovať jeho povinné plnenie.

 

O red

Avatar

Odporúčame pozrieť

EYE

EYE2020: Aj tento rok môžu mladí ľudia vyjadriť svoje predstavy o budúcnosti EÚ

Európske podujatie pre mládež sa tento rok presunulo do online priestoru, aby umožnilo mladým ľuďom …