jurzyca
Eugen Jurzyca, europoslanec /ECR/. PHOTO: redakcia/red.

Eugen Jurzyca: V budúcej regulácii digitálnych platforiem som predložil 111 pozmeňujúcich návrhov

Momentálne som v EP takzvaným tieňovým spravodajcom niektorých častí odporúčaní pre budúcu reguláciu digitálnych platforiem, takzvaný Digital Services Act (DSA).

V úvode som k tejto správe predložil 111 pozmeňujúcich návrhov, v ktorých, okrem iného, od Komisie žiadam:

1. Kolegovia vo výbore na ochranu spotrebiteľa veľmi často presadzujú návrhy na ochranu spotrebiteľov bez ohľadu na náklady. Ktoré nakoniec zaplatí spotrebiteľ. V DSA sa teda pokúšam nahradiť slová “vyššia ochrana spotrebiteľa” výrazom “maximizing consumer welfare“, teda celkové blaho spotrebiteľa. Teoretický príklad: storočná záruka na mobilný telefón vyzerá ako vyššia ochrana spotrebiteľa, všetci ale asi tušíme, že mobily by boli o toľko drahšie, že celkové blaho spotrebiteľa by pri jej zavedení pokleslo.

2. Služby z tretích krajín (mimo EÚ) niekedy síce spĺňajú normy EÚ, ale napriek tomu s nimi môžu byť spojené isté nevýhody, ktoré sú kompenzované nižšou cenou. Snažím sa presadiť pozmeňujúci návrh, aby ak je o nevýhodách informovaný, mal spotrebiteľ právo sám sa rozhodnúť, či si službu z tretej krajiny objedná alebo nie. Podľa mňa je za snahami obmedziť predajcov z tretích krajín skôr protekcionizmus a nie ochrana spotrebiteľa.

3. Uvažuje sa o tom, aby sa pri DSA pomerne zložito regulovali nenávistné reči, „hate speech“. Kto normálny ich má rád? Ani ja nie. Ale vidím, aké výsledky dosahujú platformy aj bez tvrdej, a teda pre spotrebiteľa drahej regulácie: Podľa vyhodnotenia Komisie je odstraňovanie notifikovaného obsahu pomerne rýchle: 89 % notifikácií je vyriešených do 24 hodín, 95 % do 48 hodín a 99.3 % do týždňa. Som preto za to, aby sme nešli nahradiť funkčný systém reguláciou, ktorej funkčnosť býva často otázna.

Viac..  Eugen Jurzyca: Európsky parlament kritizuje nejednotný postup členských krajín v boji s koronou

4. Hovorí sa aj o tom, že by sme mali regulovať objem reklamy na sociálnych sieťach tak, aby spotrebiteľ mohol reklamy odmietnuť, ale už nehovoria, že to môže mať vplyv na kvalitu a cenu služieb. Nesúhlasím. Dôvodom je, že spotrebiteľ „platí“ za niektoré služby sociálnym sieťam práve tým, že je vystavený reklame. Môžeme síce nariadiť sociálnym sieťam, aby svoje služby poskytovali zadarmo a súčasne bez reklamy, ale podľa mňa ich potom nebudú poskytovať vôbec.

5. Presadzujem, aby sa zo sociálnych sietí dalo odstrániť konto tak ľahko, ako sa dá do nich registrovať. Na rozdiel od predchádzajúcich bodov, pri tomto vidím výrazne vyššiu šancu na úspech.

O red

Avatar

Odporúčame pozrieť

digitalizacia, online

Správa Komisie ukazuje, že digitálne verejné služby sa zlepšili v celej Európe

Digitálne poskytovanie verejných služieb sa v Európe za posledné dva roky zlepšilo. Vyplýva to z …