potraviny
Ilustračné PHOTO: © European Union-EP.

Podiel slovenských potravín v obchodoch je stále nízky. Minister pôdohospodárstva chce zmenu

SLOVENSKO / Podiel slovenských potravín v obchodoch stále nedosahuje uspokojivé čísla. Aj keď je ich viac ako vlani, jednopercentný nárast je pre potravinárov sklamaním. Problémom je podľa nich najmä cena a vyššie výrobné náklady. Aj preto si obchodníci a zákazníci väčšinou vyberajú lacnejšie potraviny zo zahraničia. Zmeniť to chce minister pôdohospodárstva. Do dvoch rokov by uvítal nárast podielu slovenských výrobkov o 20 percent.

Podľa Potravinárskej komory Slovenska (PKS) je podiel slovenských potravín v tomto roku na úrovni necelých 40%. Najčastejšie v obchodoch nájdeme slovenské potraviny ako sú mlieko, minerálne vody, víno, pivo a mliečne výrobky.

“Najmenšie zastúpenie slovenských výrobkov majú jedlé oleje, spracované ovocie a zelenina, a to z toho dôvodu, že na Slovensku neexistuje dostatok spracovateľských kapacít, aby sme pokryli dopyt obchodných reťazcov,” uviedla riaditeľka PKS Jana Venhartová.

Najnižší podiel potravín vyrobených na Slovensku je práve v bratislavskom kraji a platí čím menší obchod, tým väčšie zastúpenie slovenských potravín.

V malom mestečku Podolínec hypermarkety nemajú. Či už potravinári, obchodníci alebo minister pôdohospodárstva, všetci sa zhodujú, že na podporu slovenských výrobkov sú potrebné investície.

Viac..  Komisia predstavila zoznam "najlepších postupov" na pomoc spotrebiteľom a podnikom

“Tento podiel rozhodne nevystihuje možnosti slovenských potravinárov a kvalitu slovenských potravín, urobíme všetko preto, aby v najbližších dvoch rokoch sme dosiahli podiel na pultoch obchodných reťazcov v našich obchodoch vo výške 60%,” vyhlásil minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ján Mičovský.

“Potrebujú slovenskí potravinári preinvestovať do nových technológií, do modernizácie svojich výrobkov až jednu miliardu eur,” vysvetlila Venhartová.

“Najväčším problémom je nízka konkurencieschopnosť slovenských výrobcov s okolitými štátmi ako je Maďarsko, Poľsko alebo Česká republika. Súvisí to s dlhodobou nízkou podporou štátu pre slovenských výrobcov,” potvrdil predseda SAMO Martin Krajčovič.

Pre obchodníkov častokrát rozhoduje cena. “Spotrebitelia na Slovensku sú cenovo senzitívni a slovenské potraviny v nákupe v porovnaní so zahraničnými potravinami podobnej kvality sú drahšie v priemere o 15 až 20%,” dodal Martin Krajčovič.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

komisia

Brusel schválil presmerovanie finančných prostriedkov na maďarsko-slovenských hraniciach

Európska komisia schválila presmerovanie finančných prostriedkov z politiky súdržnosti na zmiernenie dopadu pandémie a to pomocou úpravy …