Zdroj: Facebook Távozó Indexesek/ fotky: Bődey János, Huszti István

ROZHOVOR: Ohrozili sme svoje živobytie, ale svojich zásad sa nevzdáme, tvrdí zástupkyňa šéfredaktora portálu Index.hu

Z najväčšieho slobodného média v Maďarsku odchádza viac ako 80 novinárov. Toto rozhodnutie urobili po tom, ako bol prepustený šéfredaktor portálu Index.hu. Novinári požadovali od riaditeľstva, aby kvôli zachovaniu nezávislosti média nebol prepustený šéfredaktor Dull Szabolcs. Prečítajte si rozhovor so zástupkyňou šéfredaktora s Veronikou Munk.

V rozhovore sa dočítate:

akým portálom je Index.hu,

aké je majetkové pozadie portálu,

čo predchádzalo výpovedi drvivej väčšiny redaktorov,

aký osud stihne portál Index.hu.

Mohli by ste nám charakterizovať spravodajský portál Index.hu?

Index.hu vznikol na začiatku druhého tisícročia, vyrastal ruka v ruke s maďarským internetom, v súčasnosti sa stal najsledovanejším a najprestížnejším spravodajským serverom krajiny, v redakcii pracuje okolo 100 zamestnancov, denne ho sleduje približne 1-1,5 miliónov čitateľov. Je to médium kritické, zábavné, ktoré prináša najnovšie informácie .Číta ho mestská , vysokoškolsky vzdelaná vrstva a ako pravé ľudové noviny ho sledujú opoziční aj provládni čitatelia. Hlavným zdrojom príjmov Indexu sú prevažne reklamy.

Načrtli by ste nám stručne majetkové pozadie portálu?

Akciová spoločnosť Index.hu Zrt. je majetkom Nadácie pre maďarský rozvoj a predsedom kuratória je László Bodolai, bývalý právnik portálu Index.hu. Nadáciu založila firma Nanga Parbat, ktorú László Bodolai pred niekoľkými rokmi predal Indamédii. Indamédiu vlastní Gábor Ziegler a Miklós Vaszily , oni sú aj vlastníkmi firiem, ktoré sa zaoberajú predajom mediálneho priestoru Indexu a na základe už dávnejšie uzavretých dlhodobých zmlúv Index od ich firiem kupuje aj určité služby (účtovníctvo atď. ) Gábor Ziegler a ďalší člen predstavenstva Indamédie Botond Andacs ešte pre niekoľkými týždňami boli aj členmi predstavenstva Indexu .hu. Formálne teda Indamédia nie je majiteľom Indexu, neformálne je však jeho vplyv mimoriadne silný.

zdroj: Facebook Távozó Indexesek/ foto: Bődey János

Podľa našich informácií sa celá kauza okolo internetového portálu začala prepustením šéfredaktora Szabolcsa Dulla, ktorý bol údajne zodpovedný za únik určitých obchodných informácií. Skutočne toto bol pravý dôvod rozhodnutia predstavenstva? 

K prepusteniu Szabolcsa Dulla došlo mesiac potom, keď zo zasadnutia predstavenstva unikli citlivé obchodné informácie. Uvedené informácie , ktoré zverejnil internetový portál 24.hu, svedčia o tom, že majiteľ Indexu napriek rozhodnému protestu šéfredaktora, vtedy ešte člena správnej rady a generálneho riaditeľa Indexu Andrása Pusztayho , tiež člena správnej rady na návrh externých poradcov oslovených Indamédiou, za podpory členov správnej rady Indexu z radov Indamédie a tiež s podporou Laszlóa Bodolaiho rozoberali plán, ktorý by znamenal rozdelenie , a tým aj zánik Indexu .hu.

Podľa plánu by jednotlivé rubriky Indexu posunuli externým firmám. Po oboznámení sa s týmto plánom redakcia avizovala čitateľom, že stránka sa ocitla v ohrození. Po vypuknutí škandálu sa vzdali plánu a poradcov – z ktorých mimochodom jeden, Gábor Gerényi, je jedným z vlastníkov konkurenčného online média azonnali.hu – poslali preč.

Je síce pravda, že sa nikdy nevysvetlilo, ako sa k tejto informácii mohol dostať portál 24.hu, László Bodolai však jednoznačne obvinil Szabolcsa Dulla. Po zverejnení článku na 24.hu síce ešte nepokladal za nutné dať výpoveď Dullovi,odstránil ho len zo správnej rady, k vyhadzovu šéfredaktora došlo až o mesiac. Ako dôvod Bodolai uviedol únik informácií, neskôr však udával stále novšie a novšie dôvody.

Podľa zverejnených správ príčinou štrukturálnych zmien boli ekonomické dôvody a Dull sa údajne postavil proti ekonomickým záujmom portálu. László Bodolai, riaditeľ správnej rady dementoval tvrdenia, že by bola ohrozená nezávislosť portálu. Ako vidíte situáciu vy?

Následne ako Miklós Vaszily, ktorý v minulosti zohral dôležitú úlohu aj pri premene serveru Origo, a stal sa známym aj ako generálny riaditeľ MTVA či riaditeľ TV2 a tiež „vybavovač“ mediálnych záležitostí vládnej strany Fidesz, sa pred niekoľkými mesiacmi stal akcionárom Indamédie, kroky uskutočnené na transformáciu Indexu neboli úplne nečakané. Index je v podstate skoro úplne závislé na Indamédii vďaka rôznym zmluvám a iným vzťahom, takže bolo prvotnou hrozbou , že vyhovárajúc sa na ekonomické príčiny môžu vyvíjať tlak na redakciu.

Viac..  FOTOGALÉRIA: Už je to 31 rokov od Nežnej revolúcie. Pozrite si, ako vyzerali tie novembrové dni

Dôsledky pandémie koronavírusu pocítil aj reklamný trh a v redakcii sa už aj tak udiali významné škrty. Napriek tomu počas pandémie návštevnosť stránky ešte aj vzrástla a podľa zverejnených informácií ani príjmy Indexu.hu z reklám neklesli. Po týchto predchádzajúcich udalostiach plán na zmeny – ktorý by znamenal zánik stránky – vyvolal značnú nedôveru v redakcii. Čitateľom sme avizovali stav ohrozenia a žiadali sme záruky, že Indamédia nebude trvať na prehnanom a väčšom prepúšťaní, ako je nevyhnutné a za reštrikčnými opatreniami sa neskrývajú politicky motivované snahy. Redakcia žiadané záruky nedostala a vzápätí prepustili šéfredaktora Szabolcsa Dulla.

zdroj: Facebook Távozó Indexesek/ foto: Bődey János

Po vyhadzove šéfredaktora podali výpoveď aj vedúci redaktor / Attila Tóth-Szenesi), dvaja zástupcovia šéfredaktora (Veronika Munk a János Haász ) a veľká časť zamestnancov. Bolo to kolektívne rozhodnutie redakcie alebo každý sa sám rozhodol tiež rozviazať pracovný pomer ?

Každý sa sám rozhodol, či podá alebo nepodá výpoveď, ale redakcia Indexu je silný a zomknutý kolektív vyznávajúci spoločné hodnoty. Jednou z týchto hodnôt je nezávislosť, čiže zvonku nikto nemôže zasahovať do obsahu a nikto nemôže určiť , s kým máme alebo nemáme spolupracovať. Prepustenie Szabolcs Dulla bolo teda pre väčšinu z nás už totálne cez čiaru , napríklad aj pre mňa.

Veľká časť redaktorov sa dostala do finančnej neistoty. Majú možnosť zamestnať sa v iných nezávislých médiách?

V redakcii pracujú rôzni zamestnanci s rôznymi životnými príbehmi. Situácia počas pandémie neuľahčí zamestnať sa na trhu práce stovke ľudí. Mnohí naozaj riskovali svoje živobytie kvôli svojim zásadám. Vidíme súčasne aj to, že sa aktivizoval tábor čitateľov, zahrnuli nás podpornými slovami, vnímame snahu pomôcť, a to nám dáva silu a pomáha v tom, aby sme do budúcnosti hľadeli optimisticky.

Redakcia ako kolektív vypracovala nejaký záložný plán ?

Redakcia nemala záložný plán , jednotný postup nebol súčasťou plánovanej stratégie, ale akýsi nevyhnutný následok reťaze udalostí. Veríme však, že dieru, ktorá vznikne postojom redakcie, sa podarí nejakou formou vyplniť.

Podľa vás aký osud stihne portál Index?

To závisí od majiteľov a od nového vedenia. Z verejných zdrojov je zjavné , že mnoho čitateľov opustilo portál, ale treba vedieť aj to , že Index.hu je aj naďalej zabehnutý brand a časť čitateľov nie je nejak zvlášť pružná. Ešte aj server Origo si vedel udržať značnú časť svojich čitateľov, napriek tomu, že sa tam udiali výrazné zmeny.

Na otázky spravodajského portálu EuropskeNoviny.sk odpovedala zástupkyňa šéfredaktora portálu Index.hu, Veronika Munk.

O Marco Németh

Marco Németh
Naším najmladším kolegom je Marco Németh. Je študentom gymnázia. Vo svojich článkoch prináša informácie o najaktuálnejších udalostiach z domova, zo sveta a najmä z Európskej únie. Sériou rozhovorov EN pre mladých oslovuje predovšetkým svojich vrstovníkov a prijateľným spôsobom im sprostredkuje aj zložité politické témy.

Odporúčame pozrieť

mikrofon

Sloboda médií: Poslanci varujú pred snahami o umlčanie kritikov a oslabenie plurality

Európsky parlament vyjadril v stredu hlboké znepokojenie nad stavom slobody médií v Európskej únii a …