premavka, auta
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Európske cesty sú v porovnaní s celosvetovým meradlom stále veľmi bezpečné

V porovnaní s celosvetovým meradlom sú európske cesty veľmi bezpečné. V ktorých krajinách je nehôd najmenej? Pozrite si našu infografiku s hlavnými štatistikami.

Dopravné nehody v EÚ si každoročne vyžiadajú tisícky obetí alebo zranených. Vďaka sociálnemu a technologickému pokroku sa počet obetí dopravných nehôd v rokoch 2010 až 2019 znížil o 23 %. Osem krajín EÚ zaznamenalo v roku 2019 svoj najnižší počet obetí, no znižujúci sa trend sa vo väčšine krajín spomalil.

V roku 2019 si najlepšie počínali vo Švédsku a Írsku. Naopak, najviac nehôd zaznamenali v Rumunsku, Bulharsku a Poľsku.

V roku 2018 12% obetí autonehôd v EÚ tvorili mladí ľudia vo veku od 18 do 24 rokov. Podiel tejto vekovej skupiny v európskej populácii je 8%, čo znamená, že mladí ľudia sa obeťami dopravných nehôd stávajú neúmerne častejšie. Od roku 2010 však počet úmrtí pri dopravných nehodách v tejto vekovej skupine klesol o 43%.

Podiel obetí starších ako 65 rokov sa v roku 2018 zvýšil na 28%. V roku 2010 ich bolo 22%. Deti do 15 rokov tvorili 2% obetí.

76 % obetí autonehôd tvoria muži, tento trend sa za posledné roky moc nezmenil a čísla sú veľmi podobné vo všetkých krajinách EÚ.

Viac..  Rok 2021 bude zrejme európskym rokom železníc. Cieľom je podporiť dopravu šetrnú k životnému prostrediu

Na Slovensku sme v roku 2019 zaznamenali 51 úmrtí na cestách na milión obyvateľov, čo zodpovedá priemeru EÚ. Počet smrteľných nehôd v roku 2019 narástol o 7 %, po tom, čo v roku 2018 klesol o 6 %. Počas uplynulého desaťročia tento počet klesol o 25 %, čo je rovnaké tempo ako priemer EÚ.

Čo robí EÚ na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky

Poslanci Európskeho parlamentu prijali 16. apríla 2019 nové pravidlá, podľa ktorých bude musieť byť až 30 zdokonalených bezpečnostných prvkov povinných. Napríklad inteligentná asistencia pri rýchlosti, varovanie pred rozptyľovaním vodiča a systém núdzového brzdenia. Povinné bezpečnostné technológie by mohli pomôcť do roku 2038 zachrániť viac ako 25 000 životov a vyhnúť sa najmenej 140 000 vážnym zraneniam, keďže až 95% všetkých dopravných nehôd má na svedomí ľudský omyl.

EÚ okrem toho posilnila aj pravidlá ohľadne bezpečnosti infraštruktúry a pracuje na spoločných pravidlách pre samojazdiace autá.

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

Europsky parlament

Tento týždeň v Európskom parlamente: koronavírus, rozpočet, právny štát

Tento týždeň čakajú europoslancov schôdze výborov aj plenárne zasadanie. Venovať sa budú koronakríze, rozpočtu a …