Subaru XV Mild hybrid, overená stálica so srdcom športovca

Subaru XV nepatrí medzi neznáme autá ani na našich cestách. Prvý model s týmto označením vyštartoval pred dvanástimi rokmi. Japonská automobilka si verí, keď tvrdí, že kto raz vyskúša niektorý z jej modelov, zostáva im verný. Pozrime sa, čo je pravdy na tomto marketingovom slogane.

Pomoc od japonského kolegu

Subaru sa nevyhlo súčasnému trendu a do portfólia zaradilo preferované hybridné ústrojenstvo MHEV, teda mild-hybrid, ktoré je výsledkom spolupráce s osvedčenou Toyotou. Auto dokáže jazdiť samostatne na elektrinu bez spustenia spaľovacieho motora. Na elektrickú energiu odjazdí maximálne 1,6 km a to len do rýchlosti 40 km/h. Vtedy sa spaľovací motor odmlčí a je ticho, kým nezatlačíte na plynový pedál a nevypýtate si potrebnú silu.

Photo: archív autora

Zníženie spotreby s mild-hybridom

Pred časom, keď sme testovali „iksvéčko“ iba s dvojlitrovým benzínovým motorom, nedosiahli sme spotrebu pod 9,5 litra. S mild-hybridom je auto výrazne úspornejšie. Spaľovací motor e-Boxer s objemom dva litre ponúka 110 kW a pri znižovaní spotreby a najmä dodržaní prísnych emisných noriem mu pomáha elektromotor s výkonom 12,3 kW. Môžeme konštatovať, že tento zámer sa pri našom teste potvrdil a v kombinovanej premávke sme dosiahli priemernú spotrebu 7,8 litra.

Iksvéčko má s e-Boxerom viac šťavy

Myslíme si, že kombinácia dvoch motorov spriahnutých s prevodovkou CVT je pre Subaru XV ideálnym riešením. Skrátka, model najnovšej generácie má s verziou e-Boxer viac šťavy. Elektromotor je aj akousi spojnicou medzi motorom a CVT prevodovkou. Tá nás príjemne prekvapila, necítili sme žiadny hluk či neželané vytáčanie motora bez zjavnej príčiny. Dôkladne simuluje radenie prevodových stupňov, a to najmä pri nižších rýchlostiach. Motor je lepšie odhlučnený a prevodovka rýchlejšia než je u CVT zvykom.

Viac..  V Európe začínajú platiť nové pravidlá pre čistejšie a bezpečnejšie autá
Photo: archív autora

Srdce športovca sa nezaprie

S touto kombináciou hnacieho systému sme sa bez problémov naladili aj na športovejšiu jazdu. Subaru XV má tuhšiu konštrukciu, ktorá garantuje vyššiu bezpečnosť. Ideálne je naladenie podvozka, konštruktérom sa ho podarilo zmäkčiť bez výraznejšej straty jazdných vlastností. Ide si plavne, no pritom spoľahlivo a s istotou. Platí to aj v zákrutách. Vie urobiť pekné oblúky a pohon všetkých štyroch kolies funguje jedna radosť.

Zmeny viditeľné na druhý pohľad

Vzhľadovo sa nový model oproti predchodcovi prakticky nezmenil. Je síce o sto kilogramov ťažší, no hmotnosť má rozloženú medzi nápravy pozdĺž osy vozidla a ako je to u Subaru zvykom – čo najnižšie. Batérie sú umiestnené nad zadnou nápravou, elektromotor je v obale CVT prevodovky. Treba povedať, že batérie mierne skresávajú veľkosť batožinového priestoru. Súčasných 354 litrov nie je veľa, no postačia aj na kratší rodinný výlet. Podstatné je, že auto má dostatok priestoru na zadných sedadlách a sťažovať sa nebude ani vodič so spolujazdcom.

Photo: archív autora

Pohodlný interiér a kvalitné multimédiá

Interiér príjemne prekvapí pocitom komfortu vnútorného priestoru. Okrem kvalitných sedadiel s vynikajúcim bočným držaním, ktoré vodiča i posádku udržia aj pri razantnejšej jazde zákrutami, sme otestovali aj prepracovaný multimediálny systém. V interiéri je však stále dosť klasických tlačidiel, kokpit patrí medzi to najlepšie v triede bez dotykového minimalizmu. Prekvapením boli malé výduchy pri zadných sedadlách na strane vodiča, ktoré slúžia na chladenie batérie pod podlahou batožinového priestoru.

Naše hodnotenie: Tento Japonec vyniká svojou univerzálnosťou. Má nadpriemernú svetlú výšku i schopnosti a v teréne či v meste sa môžete na neho spoľahnúť.

O Juraj Turis

Avatar