História firmy Citroën a populárne kačice v Štúrove

Charizmatické Citroëny 2CV boli opäť po roku hlavnými aktérmi na 21. ročníku Zletu historických kačíc. Firma si svoju históriu váži a podobné stretnutia usporadúva každý rok. Fanúšikovia prišli fandiť desiatkam pestrofarebných kultových vozidiel, ktoré s láskou leštia a opatrujú ich majitelia. Keby ste náhodou mali záujem, vraj by ich nepredali za nič na svete.   

Technologické svetové prvenstvá

Od roku 1948 sa ich za 42 rokov rokov vyrobilo 8,8 milióna kusov v rôznych modifikáciách. Auto s nezameniteľným dizajnom karosérie, známe aj z mnohých francúzskych filmov, stále patrí k najobdivovanejším účastníkom na stretnutiach automobilových veteránov. V čase svojej existencie bolo vozidlo technologickým unikátom. Malo nezávislé zavesenie prednej a zadnej nápravy s vynikajúcim odpružením torznými tyčami, postupne konštruktéri začali používať aj hydraulické tlmiče. Sú to všetko prvky, ktoré sa používajú dodnes.

Nový Citroën C3 v spoločnosti kačičiek má ambície nadviazať na úspechy jeho predchodcu.      Photo: Citroën

Kačica si na slávu počkala dvanásť rokov

História Citroënu 2CV je poznamenaná viacerými udalosťami a auto si na svoju premiéru muselo počkať dvanásť rokov. V roku 1936 bol hlavný konštruktér firmy André Lefébre poverený úlohou navrhnúť pre domáci trh lacné a spoľahlivé vozidlo. Malo dokázať odviezť 50 kilogramov nákladu, hmotnosť sa mala pohybovať do 300 kilogramov a spotreba benzínu nesmela presiahnuť 3 litre. A aby sme nezabudli na poslednú dôležitú skúšku: auto muselo prejsť cez čerstvo poorané pole s košíkom vajec na zadnom sedadle, pričom všetky museli zostať neporušené.

A takto si hýčkajú svoje kačičky ich majitelia.            Photo: Citroën

Dáždnik na štyroch kolesách

Projekt dostal označenie TPV – Trés Petite Voiture, čo v preklade znamená celkom malé auto. Vývoj napredoval a model získal ďalšiu prezývku – dáždnik na štyroch kolesách. V roku 1939 sa malo predstaviť na Parížskom autosalóne, no premiéry sa nedočkalo, vypukla druhá svetová vojna. Na príkaz vtedajšieho riaditeľa firmy Citroën Pierra Boulangera všetky vozidlá zničili, aby sa nedostali do rúk nemeckej armáde. Nacistická mašinéria mala o nový model mimoriadny záujem, pretože nemeckí konštruktéri v tom čase pripravovali ľudové auto Volkswagen.

Viac..  Opel s nemeckým srdcom a francúzskou technológiou

Milá malá vec, pomalý slimák aj študentský jaguár

V roku 1948 konečne nastal čas premiéry na Autosalóne v Paríži. Pre mäkký podvozok sa ujala prezývka kačica. To preto, že auto sa v zákrutách nakláňa i kolíše. Originálnu prezývku si vyslúžilo takmer v každej krajine, kde sa udomácňovalo na trhu. Dáni ju pomenovali „milá malá vec“, Angličania mu uštedrili prezývku „pomalý slimák“ a Švédi vymysleli prívlastok „študentský jaguár“. Vo Francúzsku sa poradovník na nový Citroën 2CV zapĺňal tak rýchlo, že čakacie lehoty sa predĺžili až na šesť rokov. A záujem bol taký veľký, že ojazdený Citroën 2CV bol drahší ako nový.

Citroën 2CV s francúzskym šarmom a vetrom vo vlasoch.       Photo: netcarshow.com

U nás sa auto nikdy nepredávalo

Tohtoročného stretnutia sa zúčastnilo 41 majiteľov milých a charizmatických autíčok. Zaujímavosťou je, že u nás sa tieto modely nikdy nepredávali. Milovníci značky si ich museli kúpiť v zahraničí a z poškodených či nepojazdných kusov urobiť nové nádherné exempláre. Záujem v tom čase však bol obrovský, keby sa autá predávali u nás, zaujali by už pri premiére. „Všade tam, kde sa tento rok pestrofarebné autíčka zastavili, vzbudzovali veľký záujem, radosť a šírili dobrú náladu,“ netají sa nadšením ani predseda slovenského Citroën 2CV klubu Daniel Dušánek.

O Juraj Turis

Avatar