Jurzyca
Eugen Jurzyca. PHOTO: Archív SaS.

E. Jurzyca: Pri nových pravidlách pre online platformy musí byť úžitok pre spotrebiteľov na prvom mieste!

Výbor pre vnútorný trh Európskeho parlamentu v pondelok schválil odporúčania pre chystanú reguláciu digitálnych platforiem, ktorú koncom roka predstaví Komisia.

Komisia po 20. rokoch pripravuje nové pravidlá pre online svet. Táto iniciatíva má stanoviť jasnejšie pravidlá pre internetové spoločnosti a online platformy, vrátane povinností vyhľadávania a odstraňovania problémového obsahu. Dotýka sa všetkých oblastí digitálneho trhu, sociálnych sietí, online trhovísk alebo aj platforiem na vyhľadávanie ubytovania. Spolutvorcom týchto odporúčaní je Eugen Jurzyca, europoslanec za stranu SaS. Za najväčší úspech pre ľudí využívajúcich digitálne platformy považuje, že sa odporúčania v schválenom materiáli podarilo nasmerovať k zvyšovaniu úžitku pre spotrebiteľov.

Komisia a Parlament podľa neho často presadzujú návrhy na ochranu spotrebiteľa bez ohľadu na náklady, ktoré nakoniec zaplatia všetci . „Mojim prvoradým cieľom v tejto správe bolo, aby sme namiesto ochrany spotrebiteľa hovorili o najväčšom možnom úžitku opatrení na všetkých v spoločnosti. Napríklad, storočná záruka na mobilný telefón vyzerá ako vyššia ochrana spotrebiteľa, všetci ale asi tušíme, že mobily by boli o toľko drahšie, že na konci dňa spotrebiteľov práveže poškodí,” hovorí Jurzyca.

Za ďalší úspech považuje presadenie výzvy, aby Komisia prichádzala s návrhom iba takých opatrení, ku ktorým má analýzy preukazujúce nevyhnutnosť ich zavádzania. „Parlament tým kladie dôraz na to, aby návrhy na nové pravidlá, povinnosti pre firmy či vytváranie nových inštitúcií bolo dobre zdôvodnené a podložené dátami,“ vyjadril sa Jurzyca. Zvyšovanie úžitku spotrebiteľov a rozhodovanie na základe analýz sú všeobecné princípy, ktoré sa europoslanec Jurzyca snaží presadzovať aj v iných oblastiach.

Viac..  V Rožňave zrekonštruovali za eurofondy námestie aj Gemerské osvetové stredisko

Za mierny neúspech považuje, že sa zo správy nepodarilo odstrániť výzvu na obmedzenie cielenej reklamy: „Navrhovatelia nemali na toto opatrenie relevantné argumenty, podľa štúdie OECD je personalizovaná reklama dokonca pre spotrebiteľa užitočná,” upozorňuje Jurzyca. Podľa neho by tvrdé obmedzenie reklám mohlo dokonca viesť k spoplatňovaniu služieb, ktoré mali ľudia doteraz zadarmo. Súhlasí ale, že zvýšenie transparentnosti pri zbere a použití dát v cielenej reklame je potrebné.

Správu napriek tomu slovenský europoslanec podporil. „Ak sa v legislatíve budeme riadiť princípom maximalizácie úžitku spotrebiteľov, návrhy, ktoré by išli proti tomuto princípu, napríklad predražovaním digitálnych služieb, majú len veľmi malú šancu,” uzavrel Jurzyca.

O mam

Avatar

Odporúčame pozrieť

Kedy bolo v Európe najteplejšie? Tento rok sa na ten najkritickejší nechytá

BRATISLAVA / Ľudia poslednú dobu šomrú, ako im je neznesiteľné teplo, ako potrebujú klímu alebo aspoň …