Photo: Mercedes Benz

Svet moderných technológií posúva hranice. Toyota už mieri na Mesiac

Elektrický Mercedes si trúfa na prekážky

Mercedes Benz EQC 4×4 dokazuje, že elektrifikácia značky siaha až za hranice cestných komunikácií. Tím vývojárov vyrobil extrémne vybavené elektrické vozidlo, s ktorým možno jazdiť v piesku či štrku, v púštnych oblastiach a dokonca i cez ťažko prejazdné potoky v horách. So svetlou výškou 293 milimetrov je EQC 4×4 minimálne raz tak vysoko nad zemou ako sériové EQC (140 milimetrov). Dokonca aj brodivosť vzrástla na 40 centimetrov. Portálové nápravy umožňujú mimoriadnu svetlú výšku: na rozdiel od bežných druhov sa v tomto prípade stred kolies nenachádza na úrovni stredu náprav, ale vďaka portálovým prevodovkám je stred kolies podstatne nižšie. Alebo naopak, celé vozidlo sa posúva nahor. Podvozok variantu 4×4 je pritom šikovne spojený s karosériou na rovnakých bodoch uchytenia ako jeho sériová verzia.

Vesmírny Lunar Cruiser pre astronautov  

Automobilka Toyota spolupracuje s japonskou vesmírnou agentúrou na príprave lunárneho vozidla na prieskum Mesiaca. Lunar Cruiser veľké ako dodávka budú poháňať vodíkové palivové články s dojazdom až 10-tisíc km. Názov je odkazom na terénne auto Land Cruiser, ktorého tradícia siaha do roku 1951. Lunárna verzia bude dlhá šesť metrov, široká 5,2 a vysoká 3,8 m. Kapacita pretlakovej kabíny umožní pobyt až štyrom astronautom bez skafandra. Zdrojom energie budú palivové články, ktoré sú vďaka vysokej hustote energie vhodné na použitie vo vesmíre. Je to efektívne riešenie bez emisií a jediným vedľajším produktom prelomového procesu je voda.

Photo: Toyota

Volvo, líder v znižovaní emisií

Volvo a strategická sesterská spoločnosť Polestar potvrdili, že v tomto roku znížia emisie CO2 vozidlového parku nad rámec spoločných záväzkov. Volvo Cars je prvým etablovaným výrobcom automobilov, ktorý sa zaviazal k úplnej elektrifikácii, a je jedinou značkou, ktorá ponúka pre každý model aj plug-in hybridný variant. V najbližších rokoch príde na trh s radom výhradne elektrických modelov. Navyše ponúka ďalším výrobcom automobilov svoje prebytočné emisie CO2 v súlade s dohodami deklarovanými Európskou komisiou. Získané prostriedky Volvo preinvestuje do nových projektov zelených technológií.

Ford predchádza kolíziám v mŕtvom uhle

Prechádzanie medzi jazdnými pruhmi je pre vodičov bežným manévrom, no aj tým najpozornejším môžu uniknúť nebezpečné situácie, najmä v mŕtvych uhloch. Vo Veľkej Británii je táto oblasť jednou z príčin viac ako polovice dopravných nehôd. Nový systém s asistentom sleduje, či sa v mŕtvych uhloch nenachádzajú zozadu prichádzajúce vozidlá. Ak zistí hrozbu kolízie, opačným pôsobením na volant vodiča odradí od zmeny jazdného pruhu. Radarové senzory sledujú vedľajšie pásy až do vzdialenosti 28 metrov smerom dozadu, pričom 20-krát za sekundu kontrolujú, či sa v nich nenachádzajú iné vozidlá. Systém funguje pri rýchlostiach od 65 km/h do 200 km/h a ak zistí hroziace riziko, môže hneď veľmi efektívne zasiahnuť.

Viac..  Martin Hojsík: Potrebujeme zabezpečiť, aby v celej EÚ mali občania prístup k slobodným médiám

 Renault s novým projektom skladovania energie

Renault s projektom Advanced Battery Storage vo Francúzsku a Smarthubs vo Veľkej Británii predstavili zaujímavé možnosti s opätovným využitím batérií. Spoločným cieľom je zvýšiť podiel obnoviteľných energií a dosiahnuť udržanie rovnováhy medzi ponukou a dopytom v elektrickej sieti. To všetko integráciou rôznych zdrojov energie. Advanced Battery Storage prvýkrát otestovali vo francúzskom Douai. Projekt, ktorý je súčasťou Skupiny Renault, je zameraný na vývoj inteligentného elektrického ekosystému. Týka sa batérií pre elektromobily, ktoré uložili do kontajnerov a ich kapacita je zatiaľ takmer 50 MWh. Pre porovnanie: prevádzka v Douai má celkovú inštalovanú kapacitu 4,7 MWh s opätovným využitím batérií.

Photo: Renault

Míľnik vo vývoji tradičných WAN sietí

Slovak Telekom ponúkne nové cloudové riešenie privátnych dátových sietí Telekom SD-WAN Services. Novinka predstavuje míľnik vo vývoji WAN sietí a má ambíciu nahradiť tradičné privátne prepojenia. Podľa štúdie sa predpokladá, že do roku 2024 bude využívať softvérovo definované siete až 60 percent firiem. Kým tradičné WAN technológie prepájali používateľov alebo pobočky s aplikáciami na serveroch v dátových centrách, cloudová SD-WAN architektúra distribuuje prevádzku naprieč rozsiahlymi privátnymi dátovými sieťami. Zákazník môže prepojiť všetky pobočky do jednej siete, ktorá je bezpečnejšia, jednoduchšia a zabezpečuje optimálny výkon.

 

O Juraj Turis

Consent choices