cesta, auta
Ilustračné PHOTO: © European Union-EP.

Európska únia chce pritvrdiť v boji proti emisiám, pre Slovensko to môže byť rana

Európa chce bez akýchkoľvek kompromisov tvrdo bojovať proti emisiám. Jedným z návrhov Európskej komisie je ukončenie predaja spaľovacích motorov do roku 2035. Na Slovensku sú ale na ich výrobu naviazané desaťtisíce pracovných miest.

Dymeniu a exhalátom musí byť koniec. Takto sa k tomu stavia stále viac Európska únia. Mnohí dokonca hovoria, že je neskoro a poukazujú na stále väčšie anomálie počasia. Jedným zo spôsobov je aj návrh Komisie konca predaja spaľovacích motorov v Únii do roku 2035. S plánom “Fit for 55” veľké automobilky problém nemajú. “Je to návrh, ktorý sme očakávali, a ako súčasť celosvetového koncernu ho vítame,” hovorí Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia.

Prichádzajú s tým dokonca koncerny samé. “Predaj vozidiel so spaľovacími motormi ukončíme do budúceho desaťročia a celkové investície budú predstavovať 2,5 miliardy libier,” hovorí Miroslava Remenárová, manažérka pre firemné záležitosti Jaguar Land Rover.  Zväz automobilového priemyslu ale varuje, že Slovensko je priemyselná krajina totálne závislá od výroby áut. Väčšiny so spaľovacími motormi. Analytici nevidia problém pri veľkých automobilkách, ale tých stovkách menších firiem, ktoré sú u nás na ne naviazané. Keby sa tieto firmy aj pretransformovali na elektro, alebo nové alternatívne formy pohonov, nebude ich musieť byť toľko. Tieto motory majú jednoducho menej dielov.

“Ak dodávatelia nenájdu dopyt v elektre, tak budú musieť odísť z dodávateľských sietí,” hovorí Ján Pribula zo Zväzu automobilového priemyslu.  Ak sa naša vláda nenakopne, o 14 rokov tu môžeme mať podľa Zväzu automobilového priemyslu slušný ekonomicko-sociálny problém v podobe tisícok nezamestnaných. Konečné slovo pri znižovaní emisií budú mať politici. Ako naši, tak aj tí v Europarlamente. Podľa ekologicky ladeného europoslanca Martina Hojsíka je zbytočné sa tomu brániť, pokrok nezastavíme. “Slovenská vláda by tento návrh mala podporiť, nemala by takpovediac cikať proti vetru,” hovorí. Ľahké to ale nebude, dodáva europoslanec Róbert Hajšel: “Naplniť ho bude možné len vtedy, ak budú masívne investície zo strany Európskej únie, ale aj slovenskej vlády.”

Premiér Eduard Heger si myslí, že 14 rokov nám na transformáciu stačiť bude. Oveľa kritickejší je minister práce Krajniak, podľa ktorého ide o ekologickú ilúziu: “Predstavte si petržalské sídlisko, že o pätnásť rokov tam nebudú môcť byť žiadne pumpy, z každého okna tam bude visieť predlžovačka a ľudia si budú na tom parkovisku dobíjať autá.” Slovensko má ešte jeden veľký problém pri prechode na nízke emisie. Napriek tomu, že sme výrobcovia špičkových áut, tak sme čmudiaca diera Európy a na našich cestách jazdí množstvo jazdeniek.

Viac..  M. Šimečka: Premiér Heger by mal zakročiť, vojna v polícii ohrozuje povesť Slovenska v Európe

(Noviny.sk)

O mam

Avatar

Odporúčame pozrieť

Záujem Slovákov o elektromobily rastie pomalšie ako vo väčšine iných krajín Európskej únie

Záujem Slovákov o elektricky nabíjateľné vozidlá síce rastie, avšak pomalšie ako vo väčšine iných krajín …