Sloboda médií, novinári, žurnalistika. PHOTO: ©European Union, 2021

Dezinformačné zbrane Kremľa: sedem vecí, ktoré treba vedieť o RT a Sputniku


Európska únia prijala sankcie proti dezinformačným zbraniam Kremľa – proti Sputniku a RT (Russia Today). Ich vysielanie v EÚ bolo urýchlene pozastavené dovtedy, kým sa neskončí agresia Kremľa voči Ukrajine a kým Rusko neprestane vyvíjať dezinformačné a manipulačné aktivity zamerané proti EÚ a jej členským štátom.

Tieto výnimočné, cielené a dočasné opatrenia boli prijaté vo veľmi špecifickom kontexte, ktorý nemá obdoby – vzhľadom na ruskú vojenskú agresiu voči Ukrajine. Nejde o „cenzúru“ ani o „všeobecný zákaz“, ale o dobre vyvážené opatrenia, ktoré rešpektujú základné práva a úmerne ich obmedzujú iba v rámci právne podloženého sankčného režimu. Tieto opatrenia sú jedným z krokov, ktoré EÚ prijala v reakcii na jednoznačnú hrozbu pre európsky mier a bezpečnosť.

Sankcie EÚ nebránia zamestnancom týchto médií v tom, aby pre ne naďalej pracovali a plnili svoje povinnosti. Napriek tomu však viacero zamestnancov RT po celom svete podalo pre inváziu Ruska na Ukrajinu výpoveď. V dôsledku sankcií, ktoré EÚ prijala voči RT a Sputniku, boli dočasne pozastavené ich vysielacie práva. Tieto nástroje využívané Kremľom na informačnú vojnu, ktorú vedie súbežne s tou skutočnou, brutálnou vojnou proti Ukrajine, tak prišli o svoje zbrane.

Pôsobenie RT a Sputniku môže vytvárať dojem, že ide o medzinárodné médiá, nie je to však tak. Celá ich činnosť sleduje jediný cieľ: presadzovať politiky Kremľa v zahraničí a podporovať ich prostredníctvom dezinformácií a manipulovania s informáciami. Cieľom RT, Sputniku a ich účtoch na sociálnych médiách je prehĺbiť fragmentáciu a polarizáciu, oslabovať demokracie, zahmlievať fakty o kremeľskom porušovaní medzinárodného práva a získavať podporu pre Putinovu vojnu.

Sedem vecí, ktoré treba vedieť o RT a Sputniku:

  1. RT a Sputnik nie sú mediálne organizácie, ale dezinformačné zbrane Kremľa.

RT stanovila svoje poslanie priam vojensky. Jej šéfredaktorka Margarita Simoňanová sa verejne vyjadrila, že RT je pre Rusko taká dôležitá ako ministerstvo obrany. Podľa nej je RT schopná „viesť informačnú vojnu proti celému západnému svetu“ s použitím „zbrane, ktorou sú informácie“. Strategickým cieľom RT je „podmaniť si publikum“, „rozšíriť jeho rady“ a následne využiť prístup k tomuto publiku v „rozhodujúcich momentoch“.

RT figuruje v oficiálnom zozname kľúčových organizácií, ktoré majú pre Rusko strategický význam. Sputnik vznikol na základe prezidentského výnosu s cieľom „informovať o štátnej politike Ruska v zahraničí“. RT každý rok dostáva od ruského štátu milióny rubľov.  Napríklad v návrhu ruského federálneho rozpočtu na rok 2020 bolo pre ňu určených takmer 23 miliárd rubľov, čiže 325 miliónov eur. Celkový rozpočet Ruska pre štátne médiá dosahoval v roku 2021 takmer 1,3 miliardy eur.

  1. RT a Sputnik nie sú a ani sa nesnažia byť objektívne.

Nezávislé novinárske skúmania ukázali, že šéfredaktorka RT a Sputniku Margarita Simoňanová zohráva ústrednú úlohu v sieti mediálnej kontroly, ktorá určuje, aké správy by ruské médiá kontrolované štátom mali a nemali pokrývať. Podľa svojho vyjadrenia má priamu, zabezpečenú, tzv. žltú linku do Kremľa.

Margarita Simoňanová sa jednoznačne vyslovila za obmedzenie prístupu k informáciám v Rusku, keď vyzvala na zákaz zahraničných sociálnych sietí a uvítala tvrdý zásah Lukašenkovho režimu proti bieloruským novinárom.

Šéf mediálnej skupiny Rossija segodňa (Rusko dnes) Dmitrij Kiseľov, voči ktorému EÚ prijala sankcie v roku 2014, sa pred svojimi zamestnancami vyjadril, že „časy nestrannej žurnalistiky sa skončili“ a že „objektívnosť je mýtus“.

  1. RT zamestnáva ľudí s novinárskymi skúsenosťami, ale NEDODRŽIAVA medzinárodné normy novinárskej práce.

RT slúži agende Kremľa na Západe pod pláštikom „alternatívnej“ žurnalistiky zameranej na vyvažovanie údajnej zaujatosti „mainstreamových médií“Svoju dôveryhodnosť zvyšuje prostredníctvom vystúpení západných politikov, členov akademickej obce, novinárov a ďalších vplyvných osobností verejného života, pričom v značnej miere využíva formát komentárov, aby dezinformácie prezentovala ako názory.

Nedokáže však zakryť svoj zásadný nedostatok verejnej zodpovednosti, transparentnosti a redakčnej nezávislosti. RT má ďaleko od dodržiavania medzinárodných noriem pre médiá, ktorými sa riadia medzinárodní verejnoprávni vysielatelia. ZahmlievaVyhladat dostupné preklady k predchádzajúcemu odkazu svoj rozpočet, dozornú štruktúru a mechanizmy dohľadu.

  1. RT a Sputnik sú súčasťou veľkého dezinformačného ekosystému.

Existuje veľa dôkazov o vzťahu medzi RT, Sputnikom a ďalšími piliermi ruského dezinformačného ekosystému, teda množstvom oficiálnych, sprostredkovacích („proxy“) a anonymných komunikačných kanálov a platforiem, ktoré Kremeľ využíva na tvorbu zavádzajúcich a manipulatívnych príbehov a ich rozširovanie.

RT a Sputnik podporujú kybernetické operácie ovplyvňovania informácií a zapájajú sa do nich, a to vrátane operácií, ktoré boli pripísané ruskej vojenskej spravodajskej službe GRU.

  1. Skutočný vplyv RT spočíva v pôsobení na internete a na sociálnych sieťach.
Viac..  Únii sa nedarí zmierniť napätú situáciu medzi Srbskom a Kosovom

RT treba vnímať skôr ako spoločnosť pôsobiacu na sociálnych sieťach, ktorá dokáže pripravovať profesionálne televízne vysielanie, než ako televízny kanál s prítomnosťou na sociálnych sieťach.V štúdii z roku 2018, ktorú uskutočnil Ofcom (regulačný úrad Spojeného kráľovstva pre médiá), sa RT s 2-percentným podielom na celkovom počte divákov umiestnila na predposlednom mieste, pokiaľ ide o popularitu „medzi dospelými, ktorí využívajú televíziu na sledovanie spravodajstva“.

Dosah RT na sociálnych sieťach je oveľa väčší. Začiatkom roka 2020 sa RT pochválila, že na rôznych kanáloch YouTube dosiahla 10 miliárd zobrazení. Medzinárodné médiá a ruskí aktivisti však masovú príťažlivosť RT na sociálnych sieťach spochybnili. Po bližšom preskúmaní sa ukázalo, že RT umelo navyšuje počet zobrazení na internete, aby vzbudila dojem, že je obľúbenou a významnou mediálnou spoločnosťou.

RT sa aktívne pokúšala obsadiť informačný priestor v EÚ veľkým počtom článkov venovaných otázkam, ktoré sú pre Kremeľ kľúčové, ako napríklad zahmlievanie faktov o otrave Alexeja Navaľného. Senzačné, zavádzajúce titulky, ktoré RT používa na zvýšenie sledovanosti a reakcií na sociálnych sieťach, v kombinácii s jej laxným prístupom k autorským právam, viedli k vzniku nebezpečného ekosystému, v ktorom môžu proxy webové stránky obsah produkovaný RT jednoducho znásobovať, či už nevedomky, alebo cielene.

V priebehu rokov vytvorila RT viacero vedľajších kanálov, ktoré konkrétne slúžia na šírenie informácií na sociálnych sieťach, kde sa prezentuje zábavný obsah okorenený „ruskou perspektívou“. Skrytá za dymovou clonou týchto kanálov RT prispôsobuje informácie tak, aby cielili na rôzne publikum. RT a jej vedľajšie kanály sa zároveň veľmi snažia zakrývať vzájomné väzby, či už medzi sebou navzájom, alebo s ruským štátom.

  1. RT sa dostala do problémov už aj v minulosti.

Sankcie EÚ voči RT a Sputniku sú výnimočné, cielené a dočasné a boli prijaté vo veľmi špecifickom kontexte, ktorý nemá obdoby – vzhľadom na ruskú vojenskú agresiu voči Ukrajine. Tieto hlásne trúby Kremľa sa však dostali do problémov už aj v minulosti.

Na Ukrajine je RT zakázaná už od roku 2014 a v Nemecku sa jej nikdy nepodarilo získať licenciu na vysielanie. V roku 2019 Zväz nemeckých novinárov varoval spolkové orgány pre médiá, že „Russia Today nie je podľa nás informačné médium, ale nástroj kremeľskej propagandy.“RT DE sa pokúšala obísť nemecké pravidlá a získať vysielaciu licenciu v LuxemburskuVyhladat dostupné preklady k predchádzajúcemu odkazu, ale aj luxemburský regulátor žiadosť zamietol. Koncom roka 2021 sa RT DE pokúsila začať v Nemecku vysielať bez platnej licencie, ale nemecká Komisia pre schvaľovanie a dohľad vysielanie zastavilaVyhladat dostupné preklady k predchádzajúcemu odkazu.

RT bola zakázaná v LotyšskuLitve a Estónsku. V USA sa musela zaregistrovať ako zahraničný agent. Regulačný úrad Spojeného kráľovstva pre médiá Ofcom vyhodnotil mediálne výstupy RT ako „značne zavádzajúce“ a uložil jej v roku 2019 pokutu vo výške 200 000 libier. Vo februári 2022 úrad Ofcom začal 15 nových vyšetrovaní týkajúcich sa nestrannosti programov spravodajského kanála RT. Aj francúzsky regulačný úrad pre vysielanie RT viacnásobne varoval.

  1. RT a Sputnik boli kľúčovým nástrojom pri propagácii a podpore vojenskej agresie Ruska voči Ukrajine.

V snahe prezentovať Putinovu vojnu ako oprávnenú a získať pre ňu podporu RT a Sputnik naďalej pestujú a stupňujú dezinformačnú rétoriku hanobiacu Ukrajinu. Robia to tak už celé roky, o čom svedčí niekoľko príkladov z rokov 201620172018,2019, 202020212022

V roku 2021 sa šéfredaktorka RT Margarita Simoňanová zúčastnila na konferencii v Donecku, kde vyzývala, aby „Matka Rus priviedla Donbas domov“, čím doslova požadovala narušenie územnej celistvosti Ukrajiny. Len niekoľko týždňov pred tým, ako Putin vydal príkaz na začatie vojny, RT huckala svoje publikum správou, že „Ukrajinci chcú ruskú krv“. Zatiaľ čo na ukrajinské mestá dopadajú ruské rakety, RT a Sputnik pokračujú v dezinformáciách a zahmlievaní skutočnej povahy a rozsahu Putinovej vojny proti Ukrajine.

ZDROJ: EUvsDisinfo

O mam

Avatar

Odporúčame pozrieť

bilcik

Vladimír Bilčík: Srbsko sa stáva centrom pre kremeľské dezinformácie

Ako spravodajca Európskeho parlamentu pre Srbsko za EPP Group in the European Parliament som dnes …