Miriam Lexmann, europoslankyňna /KDH, EPP/. PHOTO: European Union 2021.

M. Lexmann: Chceme výrobky, ktoré dlhšie vydržia a dajú sa ľahšie opraviť

Až 77 percent občanov Európskej únie by svoje výrobky radšej opravilo, ako vyhodilo a kupovalo nové. Europoslanci v novom uznesení požadujú výrobu produktov s dlhšou životnosťou, ľahšou a dostupnou výmenou pokazených častí i rozšírenou zárukou.

Keď sa pokazí vysávač, chladnička alebo telefón, spotrebitelia sa dnes vo veľkej miere stretávajú s nedostupnosťou opravy, nedostatkom informácií o možnostiach opravy alebo finančnou nevýhodnosťou takejto reparácie, kedy je lacnejšie kúpiť si nový výrobok namiesto opravy staršieho.  „Preto vítam a podporujem prijatie uznesenia, ktorým žiadame od výrobcov dostupnosť informácií a ekonomickú rentabilnosť opravy výrobkov – čo bude po aplikovaní výrazne ekologickejšie a prispeje k efektívnemu využívaniu našich zdrojov, zníženiu množstva odpadu a zároveň tento prístup ušetrí spotrebiteľom peniaze,“ hovorí Miriam Lexmann (KDH/EĽS) o prijatom nelegislatívnom uznesení, prostredníctvom ktorého Európsky parlament (EP) zadefinoval požiadavky k pripravovanej iniciatíve Európskej komisie týkajúcej sa práva spotrebiteľov na opravu ich produktu.

„Za dôležité považujem znovuotvorenie témy plánovaného zastarávania softvérov cez vyžadovanie aktualizácií a jej zaradenia medzi nekalé obchodné praktiky, čo sme už raz v EP podporili. Požadujeme však aj predĺženie povinnej záruky pre niektoré kategórie výrobkov,“ spresňuje slovenská europoslankyňa konkrétnosti z prijatého uznesenia. „Právo na opravu“ by podľa europoslancov malo poskytnúť spotrebiteľom, ale aj firmám v opravárenskom priemysle bezplatný prístup k potrebným informáciám o údržbe a oprave výrobkov. Tieto informácie by mali byť poskytované aj cez rôzne digitálne a inovatívne spôsoby, napr. QR kódy na obaloch alebo cez tzv. digitálny pas výrobku.

„Až 79% občanov EÚ si myslí, že výrobcovia by mali mať povinnosť uľahčiť opravu digitálnych zariadení alebo výmenu jednotlivých súčastí. Musíme im uľahčiť prístup k servisu, náhradným dielom a pokúsiť sa sprístupniť výhodnejšiu cenu opravy ako kúpu nového výrobku,“ vyjadrila Miriam Lexmann zámer 509 europoslancov, ktorí uznesenie podporili. Konečnú úpravu nariadenia by mala Komisia predstaviť koncom tohto roka. „Tému aj naďalej sledujem, aby sme dosiahli čo najlepšie podmienky pre spotrebiteľov,“ prízvukuje členka Výboru pre zamestnanosť a sociálne veci (EMPL) Miriam Lexmann.

          Že podporujeme aj to, že sa budú spotrebiteľom poskytovať informácie cez rôzne digitálne a inovatívne spôsoby – napr. cez QR kódy na obaloch alebo cez tzv. Digitálny pas výrobku

          Že podporujeme aj to, aby sa znižovala environmentálna, ale aj ekonomická záťaž pre spotrebiteľov tým, že sa budú zjednocovať napríklad niektoré diely, ale aj príslušenstvo – napríklad chystaná legislatíva pre jednotné nabíjačky

Viac..  Nemecká priemyselná a obchodná komora vyzvala na dokončenie dohody EÚ - Mercosur

          Taktiež, ako sme už hovorili v minulosti, podporujeme zaradenie zámerného zastarávania výrobkov cez aktualizácie softvérov medzi nekalé obchodné praktiky – výzvu na toto zaradenie sme už v minulosti v inom hlasovaní podporili

          79% občanov EÚ si myslí, že výrobcovia by mali mať povinnosť uľahčiť opravu digitálnych zariadení alebo výmenu ich jednotlivých častí a až 77% občanov by svoje zariadenia namiesto výmeny radšej opravovalo

          EK by mala predstaviť novú úpravu koncom tohto roka, takže budeme to sledovať, aby to bolo čo najlepšie pre spotrebiteľov.

– veľký dopyt od spotrebiteľov, ktorý vychádza nielen z ekologických obáv, ale aj ekonomických – 79% občanov EÚ si myslí, že výrobcovia by mali mať povinnosť uľahčiť opravu digitálnych zariadení alebo výmenu ich jednotlivých častí a až 77% občanov by svoje zariadenia namiesto výmeny radšej opravovalo

– väčší doraz na opraviteľnosť je dôležitý z hľadiska obehového hospodárstva, ale aj efektívneho využívaniu zdrojov a predchádzaniu vzniku odpadov, keďže napríklad odpad z elektroniky je rastúcim problémom

– práve preto – spotrebitelia musia mať dostatok informácií (tu sa podporujú aj inovácie napríklad informácie v podobe QR kódov alebo digitálnych pasov výrobkov) o možných opravách, životnosti, náhradných dieloch na výrobky

– taktiež musia mať prístup k opravovniam, náhradným dielom, cena opráv musí byť výhodnejšia ako nový výrobok

 – čo sa týka softvérov, tieto by mali byť k dispozícii počas minimálneho stanoveného obdobie a nemajú tieto aktualizácie softvérov viesť k zníženiu výkonnosti alebo zastarávaniu

– za dôležité považujeme aj otvorenie diskusie o predĺžení povinnej záruky pre niektoré kategórie výrobkov nad súčasné dva roky

– takže naša message: vítame to, myslíme si, že je to aj ekologické, aj to bude šetriť peňaženky spotrebiteľov, je to odpoveďou na dopyt z ich strany.

O mam

Odporúčame pozrieť

lexmann

M. Lexmann: Opraviteľnosť výrobkov šetrí naše peňaženky, ale aj životné prostredie

Lacnejšia oprava pokazeného výrobku, rýchlejšia dostupnosť servisu. To je cieľom smernice o oprave výrobkov, ktorú počas …

Consent choices