auta
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Koniec klasických áut: O trinásť rokov si už nové auto na benzín, či naftu nekúpite

Na stole je najväčší klimatický balíček, aký vôbec Európsky parlament riešil. V Štrasburgu sa rozhoduje o tom, čo všetko sa bude môcť na náš trh dovážať, za akých podmienok, na akých autách budeme jazdiť, či aké „klimatické dane“ budeme platiť. To všetko musíme podľa europoslancov spraviť, aby sme dokázali znížiť emisie do roku 2030 aspoň o 55% v porovnaní s úrovňami z roku 1990.

Už aj dve hodiny neustáleho hlasovania o tomto jedinom klimatickom balíčku napovedajú, že ide o obrovskú legislatívu a množstvo prichádzajúcich zmien „Zahŕňa to redukciu emisií v automobilovej doprave, zahŕňa to obchodovanie s emisiami, zahŕňa to uhlíkové dane,“ hovorí europoslanec Michal Wiezik (PS, RE). „Ide o najväčší ekologický balík, ktorý sme tu v Európskom parlamente riešili,“ tvrdí poslankyňa Miriam Lexmann (KDH, EPP).

Od roku 2035 si už nové auto na benzín a naftu nekúpime

Europoslanci chcú, aby boli v ponuke už iba bezemisné autá a dohaduje sa, čo so starými. „Tu je veľký boj o to, či už od roku 2035 úplne zakážeme predaj tzv. emisných automobilov a budú sa predávať iba bezemisné,“ uviedol europoslanec Róbert Hajšel (SD). „Budúcnosťou automobilového priemyslu je elektromobilita. Nie sú to vodíkové autá, nie sú to ani nejaké hybridy, je to elektromobilita,“ hovorí europoslanec Vladimír Bilčík (SPOLU, EPP).

Viac..  Smernica o energetickej hospodárnosti budov prijatá s cieľom znížiť účty za energiu a znížiť emisie

Zmení sa aj politika výrobkov pri dovoze do EÚ

Princíp bude jednoduchý – znečisťovateľ platí. „Napríklad pri dovoze čínskej ocele, ktorá nebude vyrobená za enviromentálnych štandardov, aké máme v Európe, no tak na ne bude uvalené clo,“ informuje europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EPP). „Má byť takým nástrojom spravodlivosti pre európske firmy, aby neboli znevýhodnené oproti dovozom z krajín, ktoré emisie neznižujú,“ tvrdí europoslanec Martin Hojsík (PS, RE).  Obmedzí sa aj objem emisií, s ktorými sa bude dať obchodovať. Ak členská krajín vypustí do ovzdušia menej emisií, nebude už môcť len tak ľahko zvyšnú kvótu predať. „Je to síce nepríjemná cesta, ale je najefektívnejšia zo všetkých podľa OECD,“ hovorí europoslanec Eugen Jurzyca (SaS, ECR).

(noviny.sk)

O mam

Odporúčame pozrieť

emisie

Väčšina osobných áut v EÚ vypúšťa emisie tak ako pred 12 rokmi

Väčšina osobných automobilov v Európskej únii (EÚ) stále vypúšťa rovnaké množstvo oxidu uhličitého (CO2) ako …

Consent choices