wiezik
Michal Wiezik, europoslanec /PS, RE/. PHOTO: redakcia/red.

Michal Wiezik podrobne o balíku Fit for 55: Ide o najväčší klimatický balík, aký sme riešili

Chcete byť v obraze? Prihláste sa na bezplatný odber spravodajstva z EÚ 👉 PRIHLÁSENIE.

Fit for 55: Poslanci podporili nulové emisie pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá v roku 2035

• Výzva na vytvorenie metodiky posudzovania celého životného cyklu emisií CO2
• Zmierniť negatívny hospodársky vplyv transformácie cieleným financovaním

Parlament podporil revíziu emisných noriem CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá, ktorá je súčasťou balíka Fit for 55 v roku 2030. Na poslednom plenárnom zasadnutí poslanci Európskeho parlamentu odhlasovali uznesenie k navrhovaným pravidlám na revíziu emisných noriem CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá 339 hlasmi za, 249 proti a 24 sa hlasovania zdržalo.

V prijatom texte, ktorý predstavuje pozíciu Parlamentu pre rokovania s členskými štátmi, poslanci podporili návrh Komisie na dosiahnutie cestnej mobility s nulovými emisiami do roku 2035 (cieľ pre celý vozový park EÚ znížiť emisie z nových osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel o 100 % v porovnaní s rokom 2021). Priebežné ciele znižovania emisií do roku 2030 boli stanovené na 55 % pre osobné automobily a 50 % pre dodávky.

Spravodajca Jan Huitema (Renew, NL) uviedol: „Ambiciózna revízia noriem CO2 je kľúčovým prvkom na dosiahnutie našich cieľov v oblasti klímy. Týmito normami vytvárame prehľadnosť pre automobilový priemysel a stimulujeme inovácie a investície pre výrobcov automobilov. Okrem toho sa nákup a jazdenie na vozidlách s nulovými emisiami stáva pre spotrebiteľov lacnejším. Som rád, že Európsky parlament podporil ambicióznu revíziu cieľov na rok 2030 a podporil 100 % cieľ do roku 2035, ktorý má zásadný význam pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050.“

14. júla 2021 predložila Európska komisia v rámci balíka Fit for 55 legislatívny návrh na revíziu emisných noriem CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Cieľom návrhu je prispieť k plneniu cieľov EÚ v oblasti klímy na roky 2030 a 2050, priniesť občanom výhody prostredníctvom širšieho zavádzania vozidiel s nulovými emisiami (lepšia kvalita ovzdušia, úspory energie a nižšie náklady na vlastníctvo vozidla), ako aj stimulovať inovácie v oblasti technológií s nulovými emisiami.

Viac..  Peter Pollák: Nová legislatíva o umelej inteligencii možno už o dva roky nebude stačiť

O red

Odporúčame pozrieť

elektrina

Európsky parlament schválil reformu trhu EÚ s elektrinou

Vďaka aktuálne prijatej reforme bude trh EÚ s elektrinou stabilnejší, dostupnejší a udržateľnejší. Opatrenia zahŕňajúce …

Consent choices