Auto, nehoda. PHOTO: © European Union 2020

Počet smrteľných obetí dopravných nehôd v EÚ bol vlani nižší než pred pandémiou

Minulý rok v Európskej únii (EÚ) zahynulo pri dopravných nehodách zhruba 20 600 ľudí. V porovnaní s rokom 2021 to predstavuje zvýšenie o tri percentá, keďže intenzita dopravy po pandémii opäť vzrástla, ale v porovnaní s predpandemickým rokom 2019 je to pokles o 2 000 úmrtí, a teda 10 percent. Vyplýva to z predbežných údajov o smrteľných dopravných nehodách za rok 2022, ktoré v utorok zverejnila Európska komisia (EK).

Komisia pripomína, že cieľom EÚ a Organizácie Spojených národov je do roku 2030 znížiť počet smrteľných obetí dopravných nehôd na polovicu. V jednotlivých členských štátoch bol však vlani pokrok veľmi nerovnomerný. Najväčší pokles zaznamenali Litva a Poľsko (o viac ako 30%) a Dánsko (o 23%). Írsko, Španielsko, Francúzsko, Taliansko, Holandsko a Švédsko, naopak, mali počet smrteľných obetí viac-menej nezmenený alebo zvýšený.

Celkové poradie krajín z hľadiska úmrtnosti sa od obdobia pred pandémiou výrazne nezmenilo. Najbezpečnejšie boli vlani cesty vo Švédsku (21 úmrtí na milión obyvateľov) a v Dánsku (26 úmrtí na milión obyvateľov). Na opačnom konci boli s najvyššou úmrtnosťou Rumunsko (86 úmrtí na milión obyvateľov) a Bulharsko (78 úmrtí na milión obyvateľov). Priemer EÚ bol 46 úmrtí na cestách na milión obyvateľov.

Podľa dostupných údajov z celej Únie za rok 2021 sa úmrtia stali v 52 percentách na vidieckych cestách, v 39 percentách v mestských oblastiach a v deviatich percentách na diaľniciach. Až 78 percent smrteľných obetí dopravných nehôd sú muži. Posádky automobilov predstavovali 45 percent všetkých úmrtí na cestách, chodci tvorili 18 percent, používatelia dvojkolesových motorových vozidiel 19 percent a cyklisti deväť percent z celkového počtu úmrtí. V mestských oblastiach však 70 percent všetkých úmrtí pripadlo na nechránených účastníkov cestnej premávky, a teda chodcov, cyklistov a používateľov dvojkolesových motorových vozidiel.

Vážnym dôvodom na znepokojenie je podľa EK stúpajúci počet usmrtených cyklistov. Táto skupina v poslednom desaťročí nezaznamenala výrazný pokles v počte smrteľných zranení, najmä preto, že dlhodobo chýba dobre vybavená infraštruktúra.

(SITA)

O mam

Odporúčame pozrieť

autonehoda

V roku 2020 prišlo na cestách v EÚ o život o 4 000 ľudí menej

Európska komisia uverejnila predbežné údaje týkajúce sa smrteľných dopravných nehôd za rok 2020. Odhaduje sa, …

Consent choices