elektromobil
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Infraštruktúra pre alternatívne palivá: bude sa zvyšovať počet nabíjacích aj vodíkových staníc

Komisia víta politickú dohodu, ktorú dosiahli Európsky parlament a Rada a ktorej účelom je zvýšiť počet verejne prístupných elektrických nabíjacích a vodíkových čerpacích staníc predovšetkým v hlavných dopravných koridoroch a uzloch v rámci celej Európskej únie. Ide o prelomovú dohodu, ktorá umožní prechod na dopravu s nulovými emisiami a prispeje k nášmu cieľu znížiť čisté emisie skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 %.

novom nariadení o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá (AFIR) sa stanovujú povinné cieľové hodnoty týkajúce sa zavádzania elektrickej nabíjacej infraštruktúry a vodíkovej čerpacej infraštruktúry pre odvetvie cestnej dopravy, pobrežného zásobovania elektrinou v námorných a vnútrozemských prístavoch a dodávania elektriny stojacim lietadlám. Nariadenie vďaka sprístupneniu minimálnej infraštruktúry nabíjacích a čerpacích staníc v celej EÚ ukončí obavy spotrebiteľov spojené s ťažkosťami pri dobíjaní alebo tankovaní paliva do vozidla. Nariadenie AFIR zároveň dláždi cestu k používateľsky ústretovému nabíjaniu a čerpaniu paliva, ako aj k úplnej cenovej transparentnosti, spoločným minimálnym možnostiam platby a uceleným informáciám o zákazníkoch v celej EÚ.

Infraštruktúra pre cestnú, lodnú a leteckú dopravu 

Vďaka novým pravidlám nariadenia AFIR sa zabezpečí dostatočná a používateľsky ústretová infraštruktúra pre alternatívne palivá v cestnej, lodnej a leteckej doprave. To umožní využívanie cestných vozidiel s nulovými emisiami, najmä elektrických a vodíkových ľahkých a ťažkých úžitkových vozidiel, ako aj zásobovanie kotviacich plavidiel a stojacich lietadiel elektrinou. Konkrétne bude treba do roku 2025 alebo 2030 splniť tieto hlavné ciele v oblasti zavádzania:

1. Nabíjacia infraštruktúra pre osobné a dodávkové vozidlá musí rásť rovnakým tempom ako využívanie vozidiel. Na tento účel musí byť pre každé elektrické vozidlo na batériu evidované v danom členskom štáte zabezpečený výkon 1,3 kW prostredníctvom verejne prístupnej nabíjacej infraštruktúry. Okrem toho musia byť od roku 2025 každých 60 km pozdĺž transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) nainštalované rýchlonabíjacie stanice s výkonom najmenej 150 kW.

2. Nabíjacie stanice určené pre ťažké úžitkové vozidlá s minimálnym výkonom 350 kW musia byť do roku 2025 nainštalované každých 60 km pozdĺž základnej siete TEN-T a každých 100 km pozdĺž väčšej súhrnnej siete TEN-T, pričom úplné pokrytie siete sa má dosiahnuť do roku 2030. Okrem toho musia byť nabíjacie stanice nainštalované na bezpečných a chránených parkoviskách na nočné nabíjanie, ako aj v mestských uzloch určených pre dodávkové vozidlá.

Viac..  Martin Hojsík: Obnova budov je súčasťou riešenia zníženia účtov za energie

3. Vodíková čerpacia infraštruktúra, ktorá môže slúžiť pre osobné aj nákladné vozidlá, musí byť od roku 2030 zavedená vo všetkých mestských uzloch a každých 200 km pozdĺž základnej siete TEN-T, čím sa zabezpečí dostatočne hustá sieť na to, aby sa mohli vodíkové vozidlá pohybovať po celej EÚ.

4. Námorné prístavy, v ktorých sa zastaví aspoň 50 veľkých osobných plavidiel alebo 100 kontajnerových plavidiel, musia takýmto plavidlám poskytovať do roku 2030 elektrinu z pobrežnej elektrickej siete. To pomôže nielen znížiť uhlíkovú stopu námornej dopravy, ale takisto výrazne obmedziť miestne znečistenie ovzdušia v prístavných oblastiach.

5. Letiská musia dodávať elektrinu stojacim lietadlám na všetkých kontaktných stojiskách (bránach) do roku 2025 a na všetkých vzdialených stojiskách (vzdialenejších stanovištiach) do roku 2030.

6. Prevádzkovatelia elektrických nabíjacích a vodíkových čerpacích staníc musia zabezpečiť úplnú cenovú transparentnosť, ponúkať spoločný spôsob platby ad hoc, ako je napríklad platba debetnou alebo kreditnou platbou, a elektronickými prostriedkami sprístupniť príslušné údaje (napríklad o polohe), a zabezpečiť tak úplnú informovanosť zákazníka.

Ďalšie kroky

Politickú dohodu dosiahnutú tento týždeň treba teraz formálne prijať. Keď tak Európsky parlament a Rada urobia, nové pravidlá sa uverejnia v Úradnom vestníku Európskej únie a začnú sa uplatňovať po uplynutí prechodného obdobia 6 mesiacov.

Súvislosti

Európska zelená dohoda je dlhodobá stratégia rastu EÚ, ktorej cieľom je dosiahnuť do roku 2050 klimatickú neutralitu EÚ. V záujme dosiahnutia tohto cieľa musí EÚ do roku 2030 znížiť svoje emisie aspoň o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Tohtotýždňová dohoda je ďalším dôležitým krokom v procese prijímania legislatívneho balíka „Fit for 55“, ktorý Komisia vypracovala v záujme naplnenia Európskej zelenej dohody. Nadväzuje na ďalšie nedávno prijaté dohody, z ktorých najnovšia sa týka udržateľných palív v lodnej doprave.

O mam

Odporúčame pozrieť

Jozef Mihál: Podporujem dohodu dosiahnutú v trialógoch vo veci reformy trhov EÚ s plynom a vodíkom

Poslanci schválili reformy pre udržateľnejší a odolnejší trh EÚ s plynom • Nová smernica prispeje …

Consent choices